ازدواج موقت خوب یابد؟
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ هر روز مطالب جدیدی رو برای شما عزیزان میزاره، من پسری ازجنوب هستم از سرزمین شرجی و دریا (بندرعباس)
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زندگی و آدرس زندگی.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 20846
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


script>
زندگی
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : گابریل       

ازدواج موقت يک حکم الهي بوده و هست و هر زماني هم مي توان از آن استفاده کرد؛ چرا که ازدواج موقت هم بالاخره ازدواج است. پيوند دو زوج است که آن هم مانند ازدواج دائم به صورت شرعي انجام مي شود اما تفاوت آن در اين است که آن ازدواج دائم است و اين ازدواج موقت که اين موقت هم مي تواند يک ساعت، يک روز، يک سال و حتي 10 سال باشد. در واقع زمان مشخصي دارد و مادام العمر نيست. ازدواج موقت دلايل شرعي هم دارد. نه تنها آيات و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد بلکه در زمان پيامبر اين مساله رواج داشته است. اما در زمان خلفا و اندکي پس آن اين مساله رد شد و رد آن با همان صحبت معروف بود که گفته شد «دو متعه در عهد پيامبر حلال اعلام شده و من آن را حرام اعلام مي کنم؛ يکي متعه ازدواج و يکي متعه حج.»

اما در مورد متعه ازدواج حکم شرعي وجود دارد و همان قوانين و مواردي که بر ازدواج دائم حاکم است با کمي اختلاف جزيي در ازدواج موقت وجود دارد. مثلاً بايد زماني که ازدواج موقت با صيغه شرعي برقرار مي شود مهريه و زمان مشخص براي اين ازدواج تعيين شود. اما اختلاف بر سر حقوق همسر است. حقوق همسر موقت نسبت به همسر دائم تفاوت هايي دارد و در زمينه ميراث، اولاد و نفقات با هم اختلاف دارند. در واقع اين موضوعات در ازدواج دائم مستحکم تر است. ازدواج موقت هم براي زماني است که طرفين بخواهند براي مدت کوتاهي همسر يکديگر باشند و آنجا است که تمام احکام ازدواج دائم وجود ندارد و در واقع ما شاهد نوعي آسان گيري در آن هستيم. اين نوع ازدواج به آن دليل آسان شده که بسياري از زنان و مرداني که نمي خواهند به ازدواج دائم تن دهند از آن استفاده کنند.

مثلاً زن و مردي به سفر رفته اند و زني مي خواهد در کشور ديگري با مردي ازدواج کند و ممکن است حتي آن زن مسيحي يا يهودي باشد و مرد مسلمان، و بخواهند يک ازدواج چندماهه يا يک ساله داشته باشند. بنابراين ازدواج موقت مي تواند انجام شود و پس از موعد مقرر نيز طرفين يکديگر را رها کرده و به راه خود بروند. يا براي مثال مردي داراي همسر است و نمي تواند به دلايلي از همسر خود بهره برداري کند در آن صورت بلامانع است که براي يک يا دو ماه ازدواج کند و پس از آن از هم جدا شوند. پس ازدواج موقت يک سوپاپ اطمينان براي جامعه است براي اينکه مردان و زنان به ازدواج دائم ملزم نباشند. در واقع اين راه حل را پيش بيني کرده اند تا مردم به اعمال خلاف عفت و قوانين کشيده نشوند. در حقيقت اين ازدواج يک نوع ازدواج آسان است براي کساني که ازدواج دائم برايشان امکان پذير نيست و مي توان گفت اين مساله يک حکم درست، منطقي، محکم و حکيمانه است. امروز مي بينيم در دنيا فساد و فحشا زياد شده است در صورتي که اگر انسان ها راه حل شرعي آن را مي دانستند اين ميزان فحشا در جامعه رواج نمي يافت. چرا که اين ازدواج آسان براي جلوگيري از فحشا براي کساني است که شرايط ازدواج دائم را ندارند.

گاهي حتي ازدواج موقت ممکن است منجر به ازدواج دائم شود يعني طرفين مي توانند مدتي با يکديگر زندگي کنند تا ببينند مي توانند با هم زندگي دائم داشته باشند يا خير. البته اين موضوع براي دخترها و پسرها تا حدودي متفاوت است و بايد ديد آنها در هر زمان مي توانند اين امر را انجام دهند يا خير. از آنجا که آنها ولي و پدر دارند بايد از ولي خود اجازه بگيرند و در اين زمينه مسائل اجتماعي هم بررسي شود. ازدواج موقت براي دخترها و پسرهاي جوان تبعات نامطلوبي دارد. خط قرمزها، شرايط و قيودي وجود دارد. اما به نظر من طرح اين مساله در جامعه لزومي ندارد.

کساني که قصد ازدواج موقت داشته باشند خودشان راهش را مي دانند و به دنبال آن مي روند و سريع و آسان اين ازدواج را انجام مي دهند اما اينکه بخواهيم اين مساله را رسانه يي و تريبوني کنيم، روي آن مانور داده و تشويق و ترغيب کنيم، ضرورت اجتماعي براي جامعه ما نيست و فقط در خانواده ها ولوله ايجاد مي کند. سابق بر اين نيز که اين مساله مطرح مي شد تبعات اجتماعي و خانوادگي زيادي داشت. در واقع اين راه حل به جاي خود درست است اما مطرح کردن و مانور دادن روي آن لازم و به مصلحت نيست و بين زن و مرد حساسيت ايجاد مي کند. به هر ترتيب در اصل حکم شبهه يي وجود ندارد اما اين مساله براي زن و مردي است که شرايط ازدواج دائم را ندارند نه مردي که متاهل است و زماني که بحث ازدواج موقت مطرح شود بخواهد يک ازدواج موقت هم انجام دهد. بنابراين دامن زدن به اين مساله اصلاً سودمند نيست.نويسنده: محمدتقي رهبر
 
 


نظرات شما عزیزان:

شیرین
ساعت16:51---23 ارديبهشت 1390
سلام وبلاگ خوبی داری اما باید بیشتذرفعال باشی در کل خوبه و میتونه بهتر بشه
در مورد مطلبت هم باید بگم این موضوع بستگی به شرایط خود شخص داره موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: